Terug
Blog Voice search; in 2020 wordt de helft van alle zoekopdrachten ingesproken 16 juli 2018 Met voice search geef je een gesproken zoekopdracht aan een zoekmachine. Dat kan (straks) rechtstreeks in een zoekmachine van een browser of via persoonlijke assistenten zoals Siri van Apple, Cortana van Microsoft, Google Assistant en Alexa van Amazon waar de hardware en software op voice search gebaseerd zijn. Voice search is nog in ontwikkeling maar zal snel groeien. De verwachting is dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten gesproken zullen zijn.
De groei wordt voor een deel veroorzaakt doordat de spraakherkenning (voice recognition) steeds beter wordt. Hoe meer er gezocht wordt met voice seach, hoe beter het werkt. Het leert van elke vraag. Voice search heeft veel input nodig om met artificial intelligence steeds slimmer te worden.
ElasticSearch; van spraak naar content Om in te spelen op de groei van voice search is het zaak om nu je (SEO) strategie hierop aan te passen. Vooral voor SEO is het belangrijk om te begrijpen waar voice search de data uiteindelijk vandaan haalt. De zoekopdrachten en -vragen verschillen behoorlijk van ‘normale’ search, dus het is belangrijk om op beide manieren aan zoekmachineoptimalisatie te doen.Je wilt bij het gebruik van de zoekfunctie maar één ding en dat is snel het juiste resultaat voorgeschoteld krijgen. Voice search kent hier nog voldoende uitdagingen.
Divide speelt in op voice search De huidige zoekfuncties van e-commerce platformen kennen zijn beperkingen. De zoekfuncties zijn niet zo slim als ElasticSearch. ElasticSearch is een zoeksysteem om snel door veel verschillende data te zoeken. ElasticSearch kan breed worden ingezet, van zoeken op producten tot content gerelateerde zoekopdrachten. Op de zoekresultaten kan vervolgens worden gefilterd en wordt er een prioritering meegegeven. ElasticSearch zal ook gaan aansluiten op voice search waar content door de (browser) software wordt door vertaald naar content.
Voice search ready!
Voice search wordt gezien als de ideale tool waarmee je snel en efficiënt de informatie kunt verkrijgen die je wilt hebben. De (technische) ontwikkelingen rond voice search en het effect op de fashion retail houden we scherp in de gaten!